Założenia do "Restrukturyzacji małych gospodarstw"
Restrukturyzacja małych gospodarstw
1. Warunki przystąpienia do programu:
- gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mniejszej niż 10 tys. euro
- posiadacz gospodarstwa rolnego lub prowadzący działy specjalne produkcji rolnej
- rolnik podlegający ubezpieczeniu społecznemu z mocy ustawy w pełnym zakresie nieprzerwalnie przez co najmniej 24 m-ce
- nie posiadający prawa do renty (całkowita niezdolność do pracy lub niezdolność do pracy w gospodarstwie)
- któremu nie przyznano pomocy z PROW2007-2013 z Młodego rolnika, Modernizacji lub Różnicowania
- który posiada faktury sprzedażowe z okresu 12 m-cy przed złożeniem wniosku w wysokości co najmniej 5 tys. zł
Inwestycja musi spowodować wzrost wartości ekonomicznej gospodarstwa do co najmniej 10 tys. euro o co najmniej 20% od wielkości bazowej. Nie zwiększenie wielkości ekonomicznej w gospodarstwie będzie skutkowało zwrotem dofinansowania.
2. Działanie nie może dotyczyć:
- prowadzenia plantacji roślin wieloletnich na cele energetyczne
- prowadzenia działów specjalnych tj. hodowla zwierząt laboratoryjnych, ryb akwariowych, psów i kotów rasowych
- zakupu lub leasingu używanych maszyn, urządzeń i wyposażenia
- leasingu maszyn nie zakończonego przeniesieniem praw własności
- inwestycji budowlanych na gruntach nie stanowiących własność beneficjenta lub użytkowania wieczystego lub dzierżawy z ANR lub od jednostek samorządu terytorialnego
- inwestycji finansowanych z innych środków publicznych
3. Za co przyznawane są punkty:
a) kwalifikacje zawodowe od 0 do 5 punktów
*studia rolnicze pierwszego lub drugiego stopnia (co najmniej 200 godzin rolniczych) - 5 punktów
*studia pierwszego lub drugiego stopnia inne niż rolnicze oraz co najmniej 3 letni staż pracy w rolnictwie – 5 punktów
*technik rolnik, t. ogrodnik, t. architektury krajobrazu, t. hodowca koni, t. pszczelarz, t. weterynarii (tylko jeżeli w gospodarstwie są zwierzęta), t. agrobiznesu, t. mechanizacji rolnictwa, t. turystyki wiejskiej- 5 punktów
*zawodowe: rolnik, ogrodnik, pszczelarz, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych – 4 punkty
*tytuł wykwalifikowanego robotnika, lub tytuł mistrza, lub tytuł zawodowy, lub tytuł zawodowy mistrza w zawodzie: rolnik, ogrodnik, pszczelarz, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych uzyskany w formach pozaszkolnych oraz co najmniej 3 letni staż pracy w rolnictwie- 3 punkty
*wykształcenie średnie oraz co najmniej 4-letni staż pracy w gospodarstwie- 2 punkty
*wykształcenie zasadnicze zawodowe nierolnicze oraz co najmniej 5-letni staż pracy w rolnictwie- 1 punkt
Staż pracy w rolnictwie:
*ubezpieczenie społeczne rolników w pełnym zakresie jako rolnik lub domownik
*zatrudnienie w gospodarstwie na podstawie umowy o pracę.
b) rodzaj planowanej działalności:
*uczestnictwo w systemach jakości -2 punkty
*rolnictwo ekologiczne -4 punkty
*produkcja roślin wysokobiałkowych na min. 1 ha-2 punkty
c) kompleksowość biznesplanu:
*inwestycja budowlana-2 punkty
*udział w szkoleniach i korzystanie z usług doradczych po 0,5 nie więcej niż 2 punkty
*przygotowanie produktów do sprzedaży -1 punkt
*przetwarzanie produktów rolnych-3 punkty
*udział w grupach producentów -2 punkty
d) wpływ na realizację celów przekrojowych, o których mowa w art.5 rozporządzenia nr 1305/2013:
*-w zakresie ochrony środowiska i klimatu:
-udział zbóż w strukturze zasiewów na GO mniejszy lub równy 66%- 0,5punktu
- coroczne przygotowanie i stosowanie planu nawozowego- 2 punkty
-inwestycje w zakresie ochrony środowiska i klimatu –max. 5 punktów (załącznik nr 2)
*-w zakresie innowacyjności za postęp biologiczny, organizację produkcji, nowoczesne technologie produkcji lub innowacyjności produktu – po 1 punkcie lecz nie więcej niż 2 punkty
e) docelowa wielkość ekonomiczna gospodarstwa po inwestycji:
< 20 tys. euro -5 punktów
< 16tys. euro> 20 tys. euro -3 punkty
< 12 tys. euro >16 tys. euro -1 punkt
f) na dzień składania wniosku beneficjent będzie miał nie więcej niż 40 lat - 3 punkty
Pomoc przyznawana będzie wnioskom z największą liczbą punktów (max. 40,5 punktów) lecz nie mniej niż 10 punktów.
W rozporządzeniu jest mowa o tym, że w ciągu 20 dni od zakończenia terminu naboru można zrobić zmiany wpływające na zwiększenie liczby punktów i dołączyć dokumenty.
4. Do wniosku należy dołączyć:
-kopię dowodu osobistego beneficjenta i małżonka
-biznesplan na płycie CD i wydruk
-elektroniczne numery ksiąg wieczystych
-dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe oraz staż pracy
-oświadczenie małżonka o wyrażeniu zgody na ubieganie się o pomoc (jeśli dotyczy)
-zaświadczenie z US potwierdzające brak wpisu w ewidencji podatników z działów specjalnych produkcji rolnej lub o okresach podlegania opodatkowaniu podatkiem od działów specjalnych
-kopia faktur sprzedażowych na minimum 5 tys. zł
-oświadczenie podmiotu ubiegającego się o pomoc o:
*prowadzeniu działalności rolniczej osobiście i na własny rachunek
*nieposiadaniu prawa do renty
*okresach podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik
*niepodleganiu zakazowi dostępu do środków (na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu)
- oświadczenie współposiadacza gospodarstwa o wyrażeniu zgody na ubieganie się o przyznanie pomocy
Kopie dokumentów potwierdzone za zgodnością z oryginałem przez pracownika ARiMR lub notariusza.
5. Procedura składania wniosku:
a) złożenie wniosku o przyznanie pomocy wraz z biznesplanem i załącznikami
b) rozpatrzenie wniosku, opublikowanie listy rankingowej w poszczególnych województwach
c) wydanie decyzji przez Agencję w terminie 180 dni od zakończenia naboru
d) złożenia pierwszego wniosku o płatność w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia decyzji wraz z:
* potwierdzeniem rozpoczęcia realizacji biznesplanu (rozpoczęcie prac budowlanych, zakup maszyn i urządzeń, zawarcie umowy na np. usługi doradcze, zakup gruntów rolnych, uzyskanie pozwoleń, przeprowadzenie analizy wykonalności inwestycji)
*rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie
e)wypłata pierwszej raty pomocy w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność
f)realizacja biznesplanu
g)wniosek o wypłatę drugiej raty pomocy składa się po realizacji biznesplanu, jednak nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy
Do wniosku dołącza się następujące dokumenty:
*sprawozdanie z realizacji biznesplanu
*oświadczenie o prowadzeniu ewidencji środków trwałych
*plan nawozowy wraz z kopią analizy gleby
h)wypłata środków następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność
i)w terminie 90 dni przed dniem upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty należy złożyć w Agencji informację o realizacji warunków prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwie, co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty oraz o osiągnięciu wzrostu wielkości ekonomicznej do co najmniej 10 tys. euro oraz utrzymaniu tego poziomu co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy. Dołączyć należy oświadczenie o prowadzeniu ewidencji środków trwałych, plan nawozowy wraz z kopią analizy gleby oraz dokumenty potwierdzające realizację działań, za które przyznane były punkty np. grupy producenckie, przygotowanie do sprzedaży, przetwarzanie produktów rolnych, udział w systemie jakości i ekologia)
6. SANKCJE:
- 100% kwoty pierwszej raty za nieprowadzenie gospodarstwa zgodnie ze strukturą produkcji z biznesplanu (produkcja roślinna i zwierzęca)
-100% kwoty pierwszej raty za nieprowadzenie działalności rolniczej w gospodarstwie przez 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty
-100% kwoty pierwszej raty za uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli na miejscu
-do 100% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie inwestycji w środki trwałe zgodnie z biznesplanem
-do 100% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie inwestycji w zakup środków obrotowych zgodnie z biznesplanem
-10% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie działania w zakresie udziału zbóż w strukturze zasiewów
-20% kwoty pierwszej raty za nieprzygotowanie lub niestosowanie planu nawozowego
-20% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie produkcji roślin wysokobiałkowych
- po 20% kwoty pierwszej raty za niewywiązanie się z uczestnictwa w systemie jakości, prowadzeniu działalności w zakresie przetwarzania produktów rolnych oraz udziału w zorganizowanych formach współpracy producentów rolnych
Pozostałe sankcje obliczane są procentowo m.in. za nieosiągnięcie zakładanego w biznesplanie wzrostu ekonomicznego, za niewywiązanie się z przyznanych punktów(usługi, szkolenia itp.), za nieprowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów, nieprzechowywanie dokumentacji przez 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
Źródło: Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Restrukturyzacja małych gospodarstw” w ramach poddziałania „Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020(Dz. U. poz. 1813) ??