Założenia do "Restrukturyzacji małych gospodarstw"

Data publikacji: 07 stycznia 2016

Restrukturyzacja małych gospodarstw

 

1.    Warunki przystąpienia do programu:

- gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mniejszej niż 10 tys. euro

- posiadacz gospodarstwa rolnego lub prowadzący działy specjalne produkcji rolnej

- rolnik podlegający ubezpieczeniu społecznemu z mocy ustawy w pełnym zakresie nieprzerwalnie   przez co najmniej 24 m-ce

- nie posiadający prawa do renty (całkowita niezdolność do pracy lub niezdolność do pracy w gospodarstwie)

- któremu nie przyznano pomocy z PROW2007-2013 z Młodego rolnika, Modernizacji lub Różnicowania

- który posiada faktury sprzedażowe  z okresu 12 m-cy  przed złożeniem wniosku w wysokości co najmniej 5 tys. zł

Inwestycja musi spowodować wzrost wartości ekonomicznej gospodarstwa do co najmniej 10 tys. euro o co najmniej 20% od wielkości bazowej. Nie zwiększenie wielkości ekonomicznej w gospodarstwie będzie skutkowało zwrotem dofinansowania.

2. Działanie nie może dotyczyć:

                - prowadzenia plantacji roślin wieloletnich na cele energetyczne

                - prowadzenia działów specjalnych tj. hodowla zwierząt laboratoryjnych, ryb akwariowych, psów i kotów rasowych

                - zakupu lub leasingu używanych maszyn,  urządzeń i wyposażenia

                - leasingu maszyn nie zakończonego przeniesieniem praw własności

                - inwestycji budowlanych na gruntach nie stanowiących własność beneficjenta lub użytkowania wieczystego lub dzierżawy z ANR lub od jednostek samorządu terytorialnego

                - inwestycji finansowanych z innych środków publicznych

3. Za co przyznawane są punkty:

                a) kwalifikacje zawodowe od 0 do 5 punktów

                *studia rolnicze pierwszego lub drugiego stopnia (co najmniej 200 godzin rolniczych) - 5 punktów

                *studia pierwszego lub drugiego stopnia inne niż rolnicze oraz co najmniej 3 letni staż pracy w rolnictwie – 5 punktów

                *technik rolnik, t. ogrodnik, t. architektury krajobrazu, t. hodowca koni, t. pszczelarz, t. weterynarii (tylko jeżeli w gospodarstwie są zwierzęta), t. agrobiznesu, t. mechanizacji rolnictwa, t. turystyki wiejskiej- 5 punktów

                *zawodowe: rolnik, ogrodnik, pszczelarz, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych – 4 punkty

                *tytuł wykwalifikowanego robotnika, lub tytuł mistrza, lub tytuł zawodowy, lub tytuł zawodowy mistrza w zawodzie: rolnik, ogrodnik, pszczelarz, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych uzyskany w formach pozaszkolnych oraz co najmniej 3 letni staż pracy w rolnictwie- 3 punkty

                *wykształcenie średnie oraz co najmniej 4-letni staż pracy w gospodarstwie- 2 punkty

                *wykształcenie zasadnicze zawodowe nierolnicze oraz co najmniej 5-letni staż pracy w rolnictwie- 1 punkt

Staż pracy w rolnictwie:

*ubezpieczenie społeczne rolników w pełnym zakresie jako rolnik lub domownik

*zatrudnienie w gospodarstwie na podstawie umowy o pracę.

                b) rodzaj planowanej działalności:

                *uczestnictwo w systemach jakości -2 punkty

                *rolnictwo ekologiczne -4 punkty

                *produkcja roślin wysokobiałkowych na min. 1 ha-2 punkty

                c) kompleksowość biznesplanu:

                *inwestycja budowlana-2 punkty

                *udział w szkoleniach i korzystanie z usług doradczych po 0,5 nie więcej niż 2 punkty

                *przygotowanie produktów do sprzedaży -1 punkt

                *przetwarzanie produktów rolnych-3 punkty

                *udział w grupach producentów -2 punkty

                d) wpływ na realizację celów przekrojowych, o których mowa w art.5 rozporządzenia nr 1305/2013:

                *-w zakresie ochrony środowiska i klimatu:

                -udział  zbóż w strukturze zasiewów na GO mniejszy lub równy 66%- 0,5punktu

                - coroczne przygotowanie i stosowanie planu nawozowego- 2 punkty

                -inwestycje w zakresie ochrony środowiska i klimatu –max. 5 punktów (załącznik nr 2)

                *-w zakresie innowacyjności za postęp biologiczny, organizację produkcji, nowoczesne technologie produkcji lub innowacyjności produktu – po 1 punkcie lecz nie więcej niż 2 punkty

                e) docelowa wielkość ekonomiczna gospodarstwa po inwestycji:

                < 20 tys. euro -5 punktów

                < 16tys. euro> 20 tys. euro -3 punkty

                < 12 tys. euro >16 tys. euro -1 punkt

                f) na dzień składania wniosku beneficjent będzie miał nie więcej niż 40 lat - 3 punkty

Pomoc przyznawana będzie wnioskom z największą liczbą punktów (max. 40,5 punktów) lecz nie mniej niż 10 punktów.

W rozporządzeniu jest mowa o tym, że w ciągu 20 dni od zakończenia terminu  naboru można zrobić zmiany wpływające na zwiększenie liczby punktów i dołączyć dokumenty.

4. Do wniosku należy dołączyć:

-kopię dowodu osobistego beneficjenta i małżonka

-biznesplan na płycie CD i wydruk

-elektroniczne numery ksiąg wieczystych

-dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe oraz staż pracy

-oświadczenie  małżonka o wyrażeniu zgody na ubieganie się o pomoc (jeśli dotyczy)

-zaświadczenie z US potwierdzające brak wpisu w ewidencji podatników z działów specjalnych produkcji rolnej lub o okresach podlegania opodatkowaniu podatkiem od działów specjalnych

-kopia faktur sprzedażowych  na minimum 5 tys. zł

-oświadczenie podmiotu ubiegającego się o pomoc o:

*prowadzeniu działalności rolniczej osobiście i na własny rachunek

*nieposiadaniu prawa do renty

*okresach podlegania ubezpieczeniu  społecznemu rolników w pełnym zakresie jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik

*niepodleganiu zakazowi dostępu do środków (na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu)

- oświadczenie współposiadacza gospodarstwa o wyrażeniu zgody na  ubieganie się o przyznanie pomocy

Kopie dokumentów potwierdzone za zgodnością z oryginałem przez pracownika ARiMR lub notariusza.

 

5. Procedura składania wniosku:

a) złożenie wniosku o przyznanie pomocy wraz z biznesplanem i załącznikami

b) rozpatrzenie wniosku, opublikowanie listy rankingowej w poszczególnych województwach

c) wydanie decyzji przez Agencję w terminie 180 dni od zakończenia naboru

d) złożenia pierwszego wniosku o płatność w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia decyzji wraz z:

* potwierdzeniem rozpoczęcia realizacji biznesplanu (rozpoczęcie prac budowlanych, zakup maszyn i urządzeń, zawarcie umowy na np. usługi doradcze, zakup gruntów rolnych, uzyskanie pozwoleń, przeprowadzenie analizy wykonalności inwestycji)

*rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie

e)wypłata pierwszej raty pomocy w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność

f)realizacja biznesplanu

g)wniosek o wypłatę drugiej  raty pomocy składa się po realizacji biznesplanu, jednak nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy

Do wniosku dołącza się następujące dokumenty:

*sprawozdanie z realizacji biznesplanu

*oświadczenie o prowadzeniu ewidencji środków trwałych

*plan nawozowy wraz z kopią analizy gleby

h)wypłata środków następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność

i)w terminie 90 dni przed dniem upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty należy złożyć w Agencji informację o realizacji warunków prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwie, co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty oraz o osiągnięciu wzrostu wielkości ekonomicznej do co najmniej 10 tys. euro oraz utrzymaniu tego poziomu co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.  Dołączyć należy oświadczenie o prowadzeniu ewidencji środków trwałych,  plan nawozowy wraz z kopią analizy gleby oraz dokumenty potwierdzające realizację działań, za które przyznane były punkty np.  grupy producenckie, przygotowanie do sprzedaży, przetwarzanie produktów rolnych,  udział  w systemie jakości  i ekologia)

6.  SANKCJE:

- 100% kwoty pierwszej raty za nieprowadzenie gospodarstwa zgodnie ze strukturą produkcji z biznesplanu (produkcja roślinna i zwierzęca)

-100% kwoty pierwszej raty za nieprowadzenie działalności rolniczej w gospodarstwie przez 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty

-100% kwoty pierwszej raty za uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli na miejscu

-do 100% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie inwestycji w środki trwałe zgodnie z biznesplanem

-do 100% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie inwestycji w zakup środków obrotowych zgodnie z biznesplanem

-10% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie działania w zakresie udziału zbóż w strukturze zasiewów

-20% kwoty pierwszej raty za nieprzygotowanie lub niestosowanie planu nawozowego

-20% kwoty pierwszej raty za niezrealizowanie produkcji roślin wysokobiałkowych

- po 20% kwoty pierwszej raty za niewywiązanie się z uczestnictwa w systemie jakości, prowadzeniu działalności w zakresie przetwarzania produktów rolnych oraz udziału w zorganizowanych formach współpracy producentów rolnych

Pozostałe sankcje  obliczane są procentowo  m.in. za nieosiągnięcie zakładanego w biznesplanie wzrostu ekonomicznego, za niewywiązanie się z przyznanych punktów(usługi, szkolenia itp.), za nieprowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów, nieprzechowywanie dokumentacji przez 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty  pomocy.

 Źródło: Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Restrukturyzacja małych gospodarstw” w ramach poddziałania „Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020(Dz. U. poz. 1813) ??

Zobacz także:

Kalendarz

W najbliższym czasie nic się nie dzieje
Facebook
https://www.high-endrolex.com/36 https://www.high-endrolex.com/36