Płatności w okresie konwersji na rolnictwo Ekologiczne
W poddziałaniu dotyczącym płatności na rzecz konwersji na ekologiczne praktyki i metody w rolnictwie ?przewidziano pakiety obejmujące
Pakiety obejmują gospodarstwa w okresie konwersji, tj. przestawiające się na produkcję metodami ekologicznymi.
Wszystkie uprawy deklarowane do wsparcia finansowego w ramach pakietów podlegają kontroli upoważnionych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi jednostek certyfikujących. Kontrola wykonywana przez jednostki certyfikujące corocznie obejmuje wszystkie gospodarstwa w okresie konwersji.
Wymogi wspólne dla wszystkich Pakietów Rolnictwa ekologicznego w ramach poddziałania Płatności w okresie konwersji na rolnictwo ekologiczne:
1. Obowiązek posiadania planu działalności ekologicznej;
2. Obowiązek zachowania wszystkich trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo stanowiących ostoje dzikiej przyrody;
3. Obowiązek produkcji ekologicznej i odpowiedniego przeznaczenia plonu (m. in. do przetwórstwa, sprzedaży, przekazania do innych gospodarstw, spasania).
Wymogi dodatkowe dla Pakietu 4. Uprawy sadownicze w okresie konwersji
1. Obowiązek corocznego wykonywania na plantacji zabiegów uprawowych i pielęgnacyjnych, w szczególności usuwanie odrostów i samosiewów;
2. Obowiązek utrzymania minimalnej obsady dla poszczególnych gatunków roślin z tolerancją do 10%;
3. Obowiązek uprawy gatunków drzew owocowych w okresie owocowania i/lub krzewów owocujących.
Do płatności w ramach pakietów są uprawnione gospodarstwa posiadające ważny certyfikat wydany przez upoważnioną jednostkę certyfikującą, zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym, tj. ustawą z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym i Rozporządzeniem Rady (WE) nr 834/2007.
Płatności w ramach pakietów są przyznawane corocznie przez okres maksymalnie do 3 lat, beneficjentom, którzy dobrowolnie przyjmują na siebie zobowiązanie w zakresie tych pakietów. Płatność w całości lub w części rekompensuje utracony dochód i dodatkowo poniesione koszty.
Dla Pakietów 1- 5 płatność jest przyznawana do powierzchni, na której są uprawiane gatunki roślin określone w przepisach krajowych.
Beneficjentami mogą zostać rolnicy oraz grupy rolników, którzy dobrowolnie podejmują się przejść na praktyki i metody rolnictwa ekologicznego określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 834/2007 i spełniają definicję rolnika aktywnego zawodowo.
Płatność przyznawana będzie beneficjentowi, jeżeli:
- posiada gospodarstwo rolne położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o powierzchni użytków rolnych nie mniejszej niż 1 ha;
- prowadzi produkcję rolną, zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o rolnictwie ekologicznym i rozporządzeniu Rady (WE) nr 834/2007 i posiada certyfikat wydany zgodnie z tymi przepisami;
- posiada zwierzęta w przypadku Pakietu 5. Uprawy paszowe na gruntach ornych w okresie konwersji i Pakietu 6. Trwałe użytki zielone w okresie konwersji;
- posiada minimalną obsadę zwierząt w przypadku Pakietu 6. Trwałe użytki zielone w okresie konwersji.
W tym poddziałaniu nie występują koszty kwalifikowalne. Natomiast stawki płatności przedstawiają się następująco:
- Pakiet 1. Uprawy rolnicze w okresie konwersji - 966 zł/ha,
- Pakiet 2. Uprawy warzywne w okresie konwersji - 1557 zł/ha,
- Pakiet 3. Uprawy zielarskie w okresie konwersji - 1325 zł/ha,
- Pakiet 4. Uprawy sadownicze w okresie konwersji - 1882 zł/ha (podstawowe uprawy sadownicze) oraz 790 zł/ha (ekstensywne uprawy sadownicze),
- Pakiet 5. Uprawy paszowe na gruntach ornych w okresie konwersji - 787 zł/ha
- Pakiet 6. Trwałe użytki zielone w okresie konwersji - 428 zł/ha.
Płatność ekologiczna jest przyznawana w wysokości:
- 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,10 ha do 50 ha;
- 75% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 50 ha do 100 ha;
- 60% stawki podstawowej – za powierzchnię powyżej 100 ha.
Stawki płatności są ustalone w oparciu o bilans kosztów i korzyści gospodarstwa podejmującego działania w ramach pakietów 1 - 6. W ramach poniesionych kosztów uwzględniono: utracony dochód (strata wartości plonów), dodatkowe nakłady pracy, większe zużycie paliwa z tytułu mechanicznej ochrony przed chwastami oraz koszt rozrzucenia obornika, natomiast po stronie korzyści oszczędności w środkach produkcji (kosztach bezpośrednich).
Koszty transakcyjne:
Płatność będzie powiększona o rekompensatę kosztów transakcyjnych obejmujących koszt corocznych kontroli wykonywanych przez upoważnione jednostki certyfikujące. Kwota ta będzie nie większa niż 20% rocznej stawki płatności.
W celu uniknięcia podwójnego finansowania, pomoc w ramach kosztów transakcyjnych przyznawana jest pod warunkiem, że wnioskodawca nie jest beneficjentem działania Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych w zakresie poddziałania „Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości” w części dotyczącej rolnictwa ekologicznego.
??Źródło MRiWR